جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

محمدرضا رهبر*: بورس اوراق بهادار تهران وسهامداران آن قطعا خاطره بهار 87 را تا مدتها به یاد خواهند داشت.

3ماه فراموش نشدنی که در آن فعالان بازار سرمایه بالاخره عبور شاخص از مرز 40 هزار واحد را تجربه کردند.

بورس تهران که سال کهنه را با خبر افزایش بهره مالکانه وافت ارزش معدنی‌ها، یعنی پرطرفدارترین سهام سال با نگرانی به آخر رسانده بود با از راه رسیدن شرکت‌های تازه وارد به بهبود شرایط امیدوار شد.

امادر تشریح دلایل رونق بورس قبل از همه باید به آغاز فصل مجامع اشاره کرد که تقریبا به سنت هر ساله به‌علت پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌ها وتقسیم سود آنها تمایل به خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار را افزایش می‌دهد، از سوی دیگر از آن جا که قیمت سهام در پایان اسفند86 به حداقل رسیده بود سهامداران با پیش‌بینی افزایش قطعی قیمت در سال جدید اقدام به خرید کردند و همین تمایل به سرمایه‌گذاری به یکی از دلایل رشد شاخص بازار تبدیل شد.

با این همه قطعا مهم‌ترین دلیل رونق بهاری بورس را باید ورود سهام شرکت‌های دولتی مشمول بند ج اصل44 و عرضه‌های عمده اعلام کرد.

به عبارت دیگر استقبال از سهام این شرکت‌ها که با رقابت سخت و حتی به قیمتی بالاتر از ارزش واقعی به فروش می‌رفت باعث شد سهامداران در نماد عادی هم سهم را با قیمت بالا معامله کنند.

کاهش ریسک‌های سیاسی و حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران هم از دیگر دلایلی است که آرامش خاطر سهامداران از بازده بازار و رونق بورس در 3‌ماه اول سال را، به همراه آورد.

از سوی دیگر در هفته‌های آغازین سال رشد قیمت مواد اولیه و محصولاتی که تولیدکننده‌های آنها در بورس حضور دارند شدت گرفت. این صعود قیمت‌ها نیز در ادامه افزایش فروش و درآمد شرکت‌ها و در نتیجه پیش‌بینی سود بیشتر را  به‌دنبال داشت.

درنهایت این‌که مجموعه دلایل یادشده در کنار رکود بازار مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و افت جذابیت بازار‌های رقیب، استقبال سرمایه‌گذاران از بازار اوراق بهادار را افزایش داد.

* کارگزار بورس اوراق بهادار تهران

کد خبر 55549

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز